Dålig uppdate, igen..

Vet att det har blivit sjukt dålig uppdatering på sistone, ber om ursäkt men har faktiskt inte haft tid sen jag kom hem till småland igen ;) Går upp, rider båda hästarna, sen drar vi ut och är med Becka och Hutten osv, ingen tid över för att blogga! ;)

Men iaf, sen jag kom hem har ridningen med Tamarillo fungerat kanon, men liite sämre med bamse. Han har ju fått för sig att han inte ska lämna dom andra hästarna, så får verkligen kämpa livet ur mig typ, haha. Han är riktigt envis den där lilla hästen alltså, men jag ger mig inte vilket betyder att jag vinner. Hoppas han ger upp snart, rätt tråkigt att behöva bråka med honom när man ska ut i skogen. Som tur är så bråkar han bara när vi ska gå hemifrån, ute i skogen är han en liten ängel (a)

Men Tamarillo, det finns verkligen ingen häst som slår honom! har varit ute i skogen och lekt, bara haft kul typ! Sen igår var jag med på en hopplektion för marie också, för det va en annan tjej som skulle träna också. Men igår var han suuuperduktig, fina fina tamarillo!

Kan tänka mig att många som läser det jag skriver om tamarillo tänker "Det där är väl inget speciellt, han gör ju allt du ber honom om, han är ju såå himla snäll" Och bla bla bla. Men kan ju faktiskt ta och berätta en sak, att så lätt är det inte! Visst, han är verkligen världens snällaste häst, men det gäller att man behandlar honom med respekt och kärlek, för annars gör han inte ett skit. Han är en av dom envisaste hästarna jag någonsin träffat, och vill inte Tamarillo, då spelar det ingen roll vad man gör, för han ger sig verkligen inte. Det gäller att vara kompis med den hästen, man kan inte se honom som ett vanligt sjur eller vad man ska säga. Om jag gör något fel i skogen som han absolut inte tycker om, kan han stanna och vägra gå framåt. Går jag då på honom med tex spö bara vänder han  och går hem med mig. det går inte göra något ååt det, han bara vänder. Men om jag då istället stannar, klappar lite på honom och pratar ett par minuter, då kan man fortsätta sen.

Nu kanske inte det här var ett jättebra exempel, men det är sån han är. Han anser att om han ska hoppa över ett hinder, ska jag bara sitta där och låte honom göra det utan att störa. Drar jag honom tex för mycket i munnen eller går på honom lite med benen, då kan han tjura ihop totalt och stanna.

Men ja, det tar ett tag och lära sig.. men när man väl blivit kompis med den hästen har man en vänskap som är starkare än allt annat.
Tro det eller ej, men han är faktiskt en väldigt speciell häst. Han kanske bara ser ut som en som luffar på, men han är så mycket mer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0