Gick omkull med Tamarillo idag..

Dock var det väl egentligen varken hans eller mitt fel. På första passet (dressyr) red jag honom med inspänningar, efterssom jag har så svårt att jobba honom i form och det är så viktigt att han går ordentligt med tanke på hans ålder osv, så därför är det bäst så. Vill ju inte att han ska dö nästa år för att jagt inte kunnat rida honom på ett vettigt sätt liksom, skulle aldrig förlåta mig själv. 


Hur som helst, ibland "tappar han sina bakben" vilket betyder att det typ "försvinner under honom" vanligtvis drar han bara upp huvudet tex så återfår han balansen. Idag när jag hade inspänningstygeln på honom och detta hände kunde han helt enkelt inte dra upp huvudet och komma i balans igen.
Vet inte riktigt hur det hände, men straxt efter att "bakbenet försvunnit" satt han typ på arslet som en hund, och sen bara tippar han rakt bakåt. Ungefär som en häst gör när den välter över, skillnaden var ju att han satt ner halvt redan. 

Han vart lite omskakad och chockad men det är ingen fara med honom. När både han och jag slutat vara i chock satt jag upp igen och fortsatte ridpasset, eller ja, Marie kollade så han inte var halt osv. 10 minuter efteråt var det som att inget hade hänt, han var precis som vanligt.. 

Bestämde mig för att iaf värma upp inför hopplektionen, om han var konstig, halt, seg eller något annat skulle jag ju bara ha ridit hem. Men han var verkligen perfekt, lagom pigg, mjuk och fin. Kändes jättefin att hoppa idag, så i slutet låg banan på 1 meter tror jag. Vi klantade till det rejält en gång men annars stämde avstånden perfekt och han var supergo. 

Iaf, nu är en slitsam men mycket rolig helg för Marie slut, och jag har verkligen lärt mig enormt mycket! Kommit på massa saker och knep om hur jag ska få Bamse att fungera perfekt! Har verkligen varit en lärorik helg, och bortser man från min och Tamarillos olycka har allt varit.. perfekt. TACK MARIE!
Imorgon börjar skolan också, hahahahahha vad kul. Eller inte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0