Frihets dressyr / Klassisk dressyr

Tänkte skriva ett inlägg där jag berättar om min egna åsikt när det gäller olika sorters dressyr.

Folk som inte håller på med hästar kommer troligen inte förstå så mycket, men läs ändå, för det är rätt intressant när man väl jämför.

Bara så att alla vet, ni som rider dressyr, jag har absolut ingenting emot det.
Faktum är att det är något som alla hästar och ryttare behöver, men i vissa fall har allting gått alldeles för långt.

Då pratar jag inte om er som rider mest på hobby nivå och för att det är kul, utan hur de som rider riktigt stora klasser faktiskt rider sina hästar.

Många tycker att dressyr är väldigt fint att titta på, visst det är det.
Hästen går och böjer som satan på nacken, bara studsar fram på en väldigt elegant sätt, gör höga benlyft, trampar under sig, osv osv.

För ett tag sen när jag tittade på en dressyr tävling som gick på tvn, lade jag märke till en sak.
Ingen av hästarna som tävlar ser avslappnad eller glad ut?
De är stärriga i ögonen, de ser ut som bomber som exploderar vilken sekund som helst, nästan allihopa.

Sen såg jag ett klipp på youtube om frihetsdressyr.

En ryttare som red sin häst helt utan utrustning, och gick ändå lika fint som dressyr hästarna, löd ändå minsta lilla signal från den som satt på.

Till skillnad från dressyr hästarna såg denna häst helt avslappnad ut, den hade öronen framåt och helt lugna ögon.

Dressyr hästar är tränade till att gå fint och böja på nacken, det är deras jobb.
Oavsett om de blir ridna med utrustning eller inte.

Jag tycker så extremt synd om alla dessa hästar som blir ridna fel.

Det är inget fel med att vara dressyr ryttare, jag tycker bara att vissa borde tänka ett steg längre.
Tänka på hur de faktiskt rider sina hästar.
Finns det något jag kan göra bättre?

Man kanske borde tänka tanken " är verkligen inspänningstyglen nödvändig, eller kan jag klara mig utan den?"
"Behöver jag ha så skarpt bett på hästen, eller lyssnar den på mig ändå?"

Många dressyr ryttare har förmodligen inte ens testat.
Alla andra har det, då har jag med det.

Dessa stora dressyr ryttare är förebild för många småtjejer.
När dom rider finns det miljontals små barn som tänker " Så där duktig vill jag också bli när jag blir stor"

Om den klassiska dressyren skulle påverkas mer av frihets dressyr tror jag att allting skulle bli mycket bättre och lättare.
Jag säger inte att alla ska börja rida sina hästar utan sadel och träns, men jag säger att man kanske borde inspereras, kanske försöka hitta bättre lösningar på sina problem än att sätta skarpa bett på dem .

För en häst är inte en maskin, det är en levande individ.
Den har känslor och tankar om precis allting, precis som vi människor.

Så till alla dressyr ryttare, ni är otroligt respekterade av samhället, ni är förebilder.

Men om alla bara kunde försöka skippa skarpa bett osv, då tror jag personligen att det skulle gå bättre för många.

Självklart är det inte bara dressyr ryttare som rider på skarpa bett osv, det förekommer även i hoppningen.
Men min uppfattning är att det äv vanligare i dressyren.

Samt att du inte ens får tävla på vilket bett du vill i hoppning.
Vilket ser trevligast ut? ..

Kommentarer
Postat av: Stella <3

bra uppfattning (: eller vad man nu ska säga hahhah xd

2011-01-04 @ 20:37:56
URL: http://boinq.blogg.se/
Postat av: anna "chatie" thorén

tjennamossan !!



håller verkligen med dig!

på dressyren har dom en massa hjälptyglar skarpa bett osv.

det gör att dressyren egentligen inte är svår, kanske svårt att hålla koll på alla tyglar..

men om man inte skulle ha alla dom tyglarna, skarpa betten osv.. skulle nog inte dresyryttarna få sina hästar att gå så fint.



när jag fick min nya foderhäst hade han pessoabett. och då tänkte jag: behöver han verkligen det?

så jag provade med ett vanligt bett och han gick så grymt mycket bättre på ett vanligt bett.



de flesta dressyrryttare ser inte möjligheterna..

2011-01-04 @ 20:49:34
URL: http://chaties.blogg.se/
Postat av: Emma ;D

Tack så jättemycket! Skönt att höra att folk har samma uppfattning som en själv ;)

2011-01-04 @ 20:57:08
Postat av: Marie

2011-01-05 @ 22:29:25
Postat av: Marie

Intressanta tankar Emma! Dock håller jag nog inte riktigt med att det är dressyrryttare som rider med skarpa bett mm. Men, jag tycker att det är fel att man fr.o.m. MSV B måste ha kandar enligt tävlingsreglementet. Jag tränar i princip alltid på vanligt två eller tredelat tradiotinellt tränsbett. Det är ju inte handen eller bettet som gör att hästen "kröker" på nacken. Det är ju drivningen från ryttaren som aktiverar bakbenen så hästen höjer ryggen och därmed blir eftergiven och går på tygeln. Ingen skulle kunna rida dessa klasser och upp till elit utan detta samt en lyhörd och lösgjord häst. Men jag håller med att hästarna ibland ser mindre glada ut. Men, många gånger är det stora arenor med mycket publik och tv-kameror nära banan som följer ritten. Det är få hästar som kommer till denna nivå för att de inte klarar den pressen, så visst det är hårfint. Det stora problemet med skarpa bett och inspänningar mm är hos hobbyryttarna utan kunskap som tror det går att lösa sina "ovilliga/heta/ tröga/istadiga" hästar med det. "Där kunskapen tar vid tar våldet vid". Dessutom om de inte har en utbildad tränare kan det bli riktigt sorgligt! Nu blev det långt, men det är ett intressant ämne! :-)

D

2011-01-05 @ 22:53:25
URL: http://www.justamazing.dinstudio.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0