Släktforskning! :D

Satt och googlade lite på internet igår efter föräldrar till både Bamse och Tamrillo!

Det jag hittade om Romano, alltså Tamarillos pappa var att han ger väldigt knepiga avkommor! Eller ja, 50 % av hans föl blir hur underbara som helst typ, och den andra hälften blir rena rama problemhästarna. Där verkar det ju som att vi haft tur iaf, vi fick den snälla halvan. haha. Försökte få fram bilder på honom utan resultat tyvärr :( Skulle vara kul att se hur han såg ut! Men enligt internet var han iaf 164 cm hög och föddes 1975. År 1999 var han fortfarande vid liv då han importerades till Danmark, 24 år gammal.. De kanske är ganska seglivade i Tamarillos släkt? haha. Försökte få fram tävlingsresultat osv på honom också, men det gick inte heller. Men som jag har förstått det var han en tävlingshäst förr i tiden? Tamarillo har iaf en halvbror som har över 45 placeringar i 160 klasser! Ganska häftigt :)

När jag googlade på Bamses släkt, hittade jag iaf lite mera! Inte så speciellt mycket om just hans pappa, Filou des mesnils, men massa om hans farfar. Filou des mesnils föddes 1993 och alltså är det mycket troligt att han fortfarande är vid liv! 2001 tog han hem segern i en 140 klass i Amsterdam, men det är de enda tävlingsresultat jag kan hitta på honom. Hittade även en bild på honom (den där nere) med sin tyske ryttare Marc van Dijk.

Narcos ll var Bamses farfar, alltså Filou des mesnils pappa. Föddes 1979 och var 170 cm hög. Tydligen var det Narcos som var den stora stjärnan i släkten. Han har massa placeringar i stora klasser, samt deltagit i en höjdhoppstävling där han vann med ett hopp på 2 meter och 25 cm. Enligt informationen jag hittade har han gjort en väldigt bra inveran i aveln också. Han anses vara en utav dom mest eftertraktade franska hingstarna genom tiderna!

http://www.youtube.com/watch?v=SDmzivp5_sI Bamses farfar, narcos på höjdhoppstävlingen. 
http://www.youtube.com/watch?v=Fx6v4MyrIx8&feature=related Grandprix hoppning!


Kanske inte var sådär jättemycket jag hittade, men tyckte det var kul ändå! Är väldigt intressant att läsa om ens hästars förfäder osv! haha :)



Filou des mesnils, Bamses pappa :)



Narcos ll, Bamses farfar :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0