B-ponny ryttare.

Överallt, vilken tävling/träning du än är på ser du små b-ponnysar. Små b-ponnysar vars ryttare har benen nere vid knäna på dem. Små b-ponnysar som rids på alltför skarpa bett, för att deras ryttare "inte kan bromsa annars". Små b-ponnysar som dagligen sparkas med sporrar när de säger ifrån. Små b-ponnysar som piskas framför varje hinder för att de ska hoppa.

Tycker helt ärligt att det är äckligt att se 99% av dem som är ute och tävlar på små ponnysar. Tycker så otroligt synd om dessa hästar som inte känner till något annat än ryttarens skarpa bett och hårda sparkar med sporrar.

Tycker det är sorgligt rent ut sagt att sverige inte har bättre tränare än så. Att vi inte har tränare som lär ungarna rida från början, istället för att bara åka runt. Skulle aldrig någonsin ens låta något av mina framtida barn rida om de ville göra det på det sättet. Det är tragiskt att i princip alla ponnyryttare som plockar rosetter och vinner sm inte ens kan rida!

Och när jag skriver det här, riktas det inte bara till folk jag inte känner. Vet så många ungar jag bara skulle vilja ta hästen ifrån och skälla ut ungen för hur fan den behandlar det stackars djur den sitter på.

Och många som läser det här tänker "men det är ju små ungar, de förstår inte" och bla bla bla. Nej, ungarna kanske inte förstår att det är fel att behandla sina hästar på sättet de gör. Men alla som finns i deras närhet då? Tränare, föräldrar, äldre syskon osv? Det måste ju finnas någon som kan tala om för varje ponnyryttare att det är synd om hästen?

Om jag fick chansen skulle jag inte tveka en sekund på att införa stilbedömning på varenda jävla ponnytävling i detta land. Skulle göra så att det inte gick att plocka en enda jävla rosett utan att faktiskt ha förtjänat den.

Finns så många ponnyryttare idag som aldrig ens behöver kämpa. De ärver sina ponnysar från syskonen som redan tävlat 345 sm på dem. Ponnysarna vet vad dem ska göra, hoppa. Klart som fan att inte ungarna lär sig något då?

Stilen som 99% av samhällets ponnyryttare använder kommer inte att fungera när de går upp på Dponny/storhäst. Det är väldigt få av de större ponnysarna och hästarna som faktiskt accepterar hur man rider på dem och hoppar ändå.

Jag säger inte att jag red som en jävla kung när jag red ponny. Jag kanske gjorde precis som alla andra ungar i början, men jag hade en bra tränare som talade om för mig hur jag skulle rida. Hon lärde mig hur man tävlade upp till LA med placeringar, utan varken sporrar eller spö, och med ett snällt bett.

Hon lärde mig att våld egentligen inte löser några långsiktiga problem.

Tycker bara det är så sorgligt att alla blundar för hur illa det egentligen är. Att alla små ryttare får beröm såfort de vunnit en tävling de inte ens förtjänat att vinna. Tycker det är sorgligt att många "ridskole ungar" kanske har hur bra känsla som helst för ridning men inte ens får chansen.

Efter det här inlägget kommer jag nog ha väldigt många emot mig. Era småsyskon, kusiner osv kanske tävlar b-ponny. Men, nästa gång du är på en träning/tävling, öppna ögonen då. Inse hur tragiskt dessa små ponnysar blir behandlade.

Inse hur många av dem som har en ryttare som bara tycker om dem för att de kan hoppa. Inse hur många utav dem det är som skulle sälja sin häst direkt om den stoppade ut sig på en tävling.

Öppna ögonen och titta, det finns överallt. Det kan jag lova dig.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0