9. Om jag fick bestämma skulle jag..

OM jag fick bestämma skulle jag bestämma att inga hästar fick ridas in utan att blivit inkörda först.
Fatta vad mycket problem som uppstår vid inridning av ridhästar till skillnad från travhästar? Där sätter de sig bara på och rider iväg ut i skogen, travar första gången de har en ryttare på ryggen. 
Men ridhästarna, nja, de skrittas i en månad med inspänningar och någon som leder dem för att "Minska risken att något händer"
Jo, tjena, förfan, kör in era hästar så slipepr ni att de reser på sig och försöker bocka av er dag in och dag ut. 
När jag frågade Åsa om Amy (hästen jag skulle rida in) någonsin hade haft sadel på sig när jag skulle rida henne första gången svarade hon "Nej, det behövs inte" Hur många månader tränas ridhästar för att kunna ha en sadel på ryggen..? 
Och för att inte tala om det, hur måna timmar hänger man på dem innan man sätter sig på dem..? 
HÄSTARNA GÅR INTE SÖNDER BARA FÖR ATT MAN INTE FJANTAR MED DOM! 
Blir så sur..

Och glöm inte bort att detta är min blogg, där jag är fri att skriva ner mina åskiter om precis allt. Vet att många av er inte håller med mig, men vi vet ju innerst inne vem som har rätt. Eller hur..?




Kommentarer
Postat av: Anonym

Haha som att de inte behövs träning innan dom körs! Märks på ditt sätt att skriva att du inte har ngn stor erfarenhet av att rida in hästar..

2012-04-01 @ 20:01:33
Postat av: Anonym

Det är väl självklart att det behövs massa träning vid inkörning. Men om du läser inlägget ordentligt står det inget om inkörning endast att det är mycket lättare att rida in hästar som är inkörda.

Har själv haft travhästar i 25 år, både ridit kört och ridit in. Alla inridningar har varit problemfria , ingen medhjälpare linor mm.

Lagt på sadeln suttit upp och tagit en kort promenad i skogen.

Aldrig nån panik stegringar eller liknande bara en lite konfunderad häst , oj är matte på ryggen nu.

Vet inte hur stor erfarenhet du har av inridning

men helt säkert går inridningen i dom flesta fall bra mycket enklare om hästen är körd innan.



Helena Sandström

2012-04-02 @ 13:16:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0