SVAR PÅ TAL!

"Haha som att de inte behövs träning innan dom körs! Märks på ditt sätt att skriva att du inte har ngn stor erfarenhet av att rida in hästar.."

Haha, åh, anade såååhäär mycket ett en kommentar som denna skulle komma.. Det jag försökte få fram var att eftersom en travhäst hanteras och tränas från dag 1 tills den ska köras in vid 1,5 års ålder uppstår aldrig samma slags problem vid inridning av travhästar som det görs av ridhästar. När den är 1,5 år har den aldrig (sällan) en tanke på att att protestera, och om den nu får för sig att göra det är storleken på dem fortfarande så pass liten att det går att hantera utan större problem. När man däremot ska rida in en trotsig 3 åring som "slappat" större delen av sitt liv är dock inte storleken på dem lika lätt att hantera + att de fått ett mycket tuffare psyke och "kaxat till sig".

Min mamma lämnade en kommentar som jag tycker att ni alla borde gå in och läsa. Hon har ridit in iaf 3 hästar som jag känner till (travhästar) och det har aldrig varit några problem med någon av dem just för att de varit så mycket hanterade innan!

Givetvis menar jag inte att det blir problem med alla ridhästar som rids in, givetvis inte! Det jag försökte få fram var att om alla hanterade och tränade sina hästar på samma sätt som de gör med travhästar skulle vissa av problemen aldrig uppstå.

Jag var lite sur och bitter när jag skrev inlägget, och kanske överdrev jag lite, men faktan som står är fortfarande korrekt! Jag vet själv ett flertal ridhästar som varit okomplicerade att rida in, men jag vet lika många som varit lite knepiga. Ta min fina vän Ellinore som exempel. Hon köpte en 3åring som knappt var riden alls, men hon har gjort ett kanonjobb med honom och lagt ner väldigt mycket tid, och han är hur fin som helst!

Under min praktik berättade Åsa att EN av alla hundratals (??) hästar hon ridit in var det EN som fått spelet och försökt slänga av henne.

Hoppas att du som lämnade kommentaren nu förstof varför jag skrev som jag gjorde! Jag menade inget illa alls med det jag skrev, men det är helt enkelt min syn på hur hästar borde hanteras :)

Och NEJ, jag har absolut inte stor erfarenhet av inridning av hästar som du så snällt skulle påpeka. Men jag har haft mina ögon öppna och tagit åt mig av vad personer i min närhet lärt mig.



Ladde och jag, sommaren 2009! Ett varmblod, inridet av min mamma! Helt klart en av de underbaraste hästarna jag någonsin fått lära känna och rida. Hon har funnits i livet längre än vad jag har. Min mamam har haft henne i 19 år och utbildat henne själv med hjälp från andra tränare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0