Åh, stackars Tamarillo :(

Kom inte långt alls förut när jag skulle ut och rida, efter bara några hundra meter börjar han slå som satan med huvudet vilket han inte brukar göra så jag hoppar av och kollar vad det är som är fel. Hittar inget så hoppar upp igen och fortsätter rida. När jag är mitt ute på stora vägen börjar hela hästen hoppa upp i luften med alla 4 ben samtidigt (haha), stackarn. Hoppade av igen och förstod ganska snabbt att han har en "älgloppa" på sig.
 
För er som inte vet vad det är kommer en beskrivning här,haha ;D 
 
"Älgflugan är ca 5 mm lång och relativt ny i den nordiska faunan. De vuxna insekterna börjar söka värddjur efter kläckningen i augusti-oktober. Den till kroppsformen platta flugan landar på sitt värddjur och bryter av sina vingar för att leva resten av sitt liv på värddjuret. Därefter kryper den in i håret och suger blod. Den släpper sina larver till marken och dessa blir flugor på hösten. Den brukar ta miste på sina värddjur och människor, som även kan bli bitna, men dom kan inte använda människoblod för sin utveckling. Betten är inte farliga eftersom dom inte tros bära med sig några farliga virussjukdomar, dock kan betten ge klåda och svullnad. Älgflugan är svår att bli kvitt när den väl landat eftersom den är både flat, tjockhudad och försedd med rejäla klor på sina fötter som den kan hålla sig fast med" 
 

Så ja, jag vände och red hem, haha. Har letat igenom hela hästen men hittar den inte, gissar på att den sitter i huvudet efterssom det var där han ville klia. Just nu står han och Steffe inne iaf, ska ner om några timmar igen och kolla om jag kan hitta den..Stackars häst :( 
 
Hittade inget på internet om det finns något medel som får bort dem, någon som vet? Desperat just nu, haha! 
 
Ae, hörs sen kanske! 
 
Puss/e 
 
 
Äckliga jävla kryp.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0